(For USM Staff/Student Only)

EngLib USM > Ω School of Electrical & Electronic Engineering >

Development of hough transform and edf classifier for line detection in the application of driver fatigue detection system

Development of hough transform and edf classifier for line detection in the application of driver fatigue detection system / Lim Chee Keat
Klasifikasi pelencongan jalan adalah fungsi yang sangat penting dalam industri kereta dan ia digunakan dalam banyak kereta sekarang ini. Apabila seorang pemandu memandu untuk jangka masa yang lama, pemandu akan merasa letih terutamanya bagi pemandu yang tidak mempunyai cukup rehat sebelum memandu. Ini akan meningkatkan kebarangkalian pemandu tertidur tanpa disedari dan akan menyababkan risiko untuk berlaku kemalangan di atas jalan. Projek ini membentangkan satu sistem amaran pelencongan jalan yang boleh membantu pemandu memerhatikan keadaan jalan dan memberi amaran kepada pemandu apabila terdapat pelencongan jalan yang tidak diingini berlaku. Projek ini dilaksanakan dalam empat peringkat, iaitu pemerolehan imej sampel jalan, pembangunan algoritma pemprosesan imej, pembangunan kaedah Hough transformasi pengekstrakan ciri imej, pembangunanan pinggir fungsi taburan (EDF) pengelas pelencongan jalan. Projek ini menggunakan satu komputer riba Asus K53sv dengan Intel pemproses I5 untuk membina dan mengendali sistem ini manakala kamera web Logitech C920 digunakan untuk mengambil imej jalan untuk diproses. Sebanyak 893 imej sampel telah dikumpul daripada 5 kategori jalan iaitu jalan lurus dan jalan lengkung dalam bandar pada siang dan malam dan lebuh raya. Penyelidikan telah dijalankan untuk menentukan nilai bagi parameter kekuatan pinggir dan saiz kernel dalam transformasi Hough dan ambang sisihan trajektori. Nilai kekuatan pinggir dan saiz kernel diperolehi dari penyelidikan adalah 8 dan 5. Manakala ambang sisihan trajektori yang diperolehi dari penyelidikan adalah 15 darjah. Ketepatan klasifikasian pelencongan jalan sistem ini yang dicapai ialah 81.30% daripada 893 sampel yang diselidiki. Masa purata pemprosesan bagi sistem ini untu satu imej ialah 57.45 milisaat. Kesimpulan, sistem ini berpotensi untuk memberi satu keputusan pelencongan jalan yang boleh membantu pemandu dan mengurangkan berlaku kemalangan atas jalan disebabkan keletihan pemandu. _______________________________________________________________________________________________________ Lane-departure classification is a very important feature in the automobile industry and it is used in many cars nowadays. When a driver drives for a long time, driver will fall into fatigue state especially for those drivers who do not have enough rest before driving. This will increase the probability of driver falls asleep unconsciously and the risk of accident to happen on the road. This project presents a lane-departure warning system to assist driver in observing road condition and give warning to driver when unintended lane departure happens. This project includes four stages, which are acquisition of road sample images, image preprocessing, Hough transform feature extraction and edge distribution function (EDF) lane-departure classifier. This project utilizes an Asus notebook K53sv with Intel core I5 processor to develop and run the system and a Logitech C920 web camera to capture road images for processing. A total of 893 road sample images are captured from different road conditions which include straight road and crooked road in city on day and night as well as highway. In this study, investigation on the optimum parameters setting (edge strength and kernel size) of the Hough transform feature extraction and threshold of trajectory deviation of EDF classifier were carried out. From the investigation, the optimum parameter obtained for edge strength and kernel size are 8 and 5 respectively. While threshold of trajectory deviation obtained is 15 degree. The lane-departure classification accuracy achieved for the final design is 81.30% out of 893 sample road images. The average processing time of this system for an image frame is 57.45 milliseconds. This lane-departure warning system is believed that it has potential to provide a lane-departure decision that can assist the driver in identifying lane-departure and reduce accident on the road due to driver fatigue.
Contributor(s):
Lim Chee Keat - Author
Primary Item Type:
Final Year Project
Identifiers:
Accession Number : 875005814
Language:
English
Subject Keywords:
Lane-departure; driver; fatigue
First presented to the public:
6/1/2015
Original Publication Date:
3/7/2019
Previously Published By:
Universiti Sains Malaysia
Place Of Publication:
School of Electrical & Electronic Engineering
Citation:
Extents:
Number of Pages - 84
License Grantor / Date Granted:
  / ( View License )
Date Deposited
2019-03-07 16:51:31.147
Submitter:
Mohd Jasnizam Mohd Salleh

All Versions

Thumbnail Name Version Created Date
Development of hough transform and edf classifier for line detection in the application of driver fatigue detection system1 2019-03-07 16:51:31.147