Kerja ini menerangkan ciri-ciri aerodinamik model pesawat sayap dengan dan tanpa
RGV hujung sayap. Kajian CFD dengan menggunakan ANSYS 15.0 telah dijalankan
untuk mengkaji kesan penggunaan hujung sayap yang di atas sayap segi empat
tepat. Sayap ini terdiri daripada 660 mm rentang dan 121 mm panjang kord dimana
nisbah aspek adalah 5.45. Aerofoil yang digunakan untuk membina struktur keseluruhan
adalah NACA 65(3)218. Sayap segi empat tepat dengan konfigurasi berbeza
hujung sayap dan sudut hujung sayap telah direka menggunakan perisian CATIA P3
V5R13. Hasil eksperimen sayap tanpa hujung sayap dan satu konfigurasi hujung sayap
mendatar telah digunakan untuk pengesahan. Semua reka bentuk telah dianalisis dengan
Ma 0.06 [Reynolds Nombor = 1:7 105] pada sudut serangan pada 4 darjah dan 6
darjah di mana boleh mendapatkan keputusan aerofoil pengeluaran maksimum. Tidak
Berstruktur grid mesh segi tiga dengan kadar inflasi 20 pilihan lapisan prisma yang
semakin meningkat telah dilaksanakan dengan sel pertama di atas dinding yang ditetapkan
pada y adalah 0.1 mm. Dalam Fluent 15.0, pergolakan model Transition SST [4 eqn] dengan 2nd order mengikut arah angin konfigurasi telah digunakan. Perbandingan telah dibuat kepada ciri-ciri aerodinamik seperti pekali angkat [CL], pekali seretan [CD], angkat / seretan nisbah [CL] [CD] dan hujung pusaran untuk mendapatkan reka bentuk terbaik RGV hujung sayap. Hasil CFD menunjukkan 15% - 30% pengurangan dalam pekali seretan dan peningkatan 5% to 25% dalam pekali angkat dengan menggunakan RGV hujung sayap.
__________________________________________________________________________________
This work describes the aerodynamic characteristics of an aircraft model wing with
RGV winglet. A Computational Fluid Dynamics (CFD) study using ANSYS 15.0 is
conducted to study the effect of the RGV winglet on a rectangular wing. The wing
consists of 660 mm span and 121 mm chord length where the aspect ratio is 5.45. The
NACA 65(3)218 aerofoil is used herein. The rectangular wing with different configuration
and cant angle of winglets have been designed using CATIA P3 V5R13 software.
The design has been analyzed with Mach 0.06 [Reynolds Number = 1:7 105] at various AOA using unstructured triangular grids with the growing prism inflation 20 layer option has been implemented with first cell above the wall set at y is 0.1 mm. The turbulence model is based on Transition SST [4 eqn] with wall functions. A comparative study is done on aerodynamic features such as lift coefficient [CL], drag coefficient [CD], lift/drag ratio [CL] [CD] and tip vortices to get the best RGV winglet design. Based on contour plot analysis, the RGV winglet shows lower vortex formation compared to without winglet. The CFD result shows 15% - 30% reduction in drag coefficient and 5% to 25% increase in lift coefficient by using an RGV winglet.