(For USM Staff/Student Only)

EngLib USM > Ω School of Civil Engineering >

Kajian kawasan-kawasan kemalangan (blackspot) sepanjang jalan persekutuan 1, jalan ipoh – butterworth, seksyen 724-737 dan langkah pembaikan dan keberkesanannya

Kajian kawasan-kawasan kemalangan (blackspot) sepanjang jalan persekutuan 1, jalan ipoh – butterworth, seksyen 724-737 dan langkah pembaikan dan keberkesanannya / Mimi Asmidar Zakaria
Kadar kematian atau kecenderungan akibat kemalangan jalan raya hari ini telah mencapai kadar epidemik meskipun pelbagai kempen keselamatan telah dijalankan. Kemalangan tetap meningkat seolah-olah tiada kesan pengurangan yang signifikan diperoleh.. Jalan Persekutuan 001, Ipoh –Butterworth telah dikenalpasti sebagai salah satu kawasan hitam juga dikenali sebagai ‘blackspot area’. Dari kajian analisis terhadap data-data kemalangan di kawasan tersebut, pelanggaran bergesel dan langgar rusuk merupakan jenis pelanggaran yang tinggi di sepanjang laluan tersebut. Akan tetapi pelanggaran ‘depan-dengan depan’ merupakan punca kematian yang utama. Lokasi di Seksyen 727 merekodkan statistik kemalangan tertinggi sekali berpandukan jumlah mata pemberat HPU ( Bahagian Perancang Jalan). Jenis kenderaan yang paling banyak terlibat dalam kemalangan adalah motosikal dan kereta yang mencatatkan 28.5 peratus daripada jumlah yang dikaji untuk tempoh 1994 hingga 1998. Analisis ini juga mencatatkan diantara jam 11 am – 12.00 pm kadar kemalangan yang paling tinggi. Kajian ini juga mendapati kawasan yang diantara persimpangan merupakan punca utama berlakunya kemalangan . Kajian ini sedikit sebanyak dapat membantu khususnya jurutera dan orang ramai bagi mengenalpasti kawasan-kawasan kemalangan. Langkah-langkah pengurangan yang wajardilaksanakan dengan mengutamakan cirri-ciri keselamatan dan pengubahsuaian kejuruteraan yang efisien dapat juga dilaksanakan. _______________________________________________________________________________________________________ The rate of death toll due to road accident has achieved the so call epidemic even though multi-safety being introduce to public, Accident still keep or increasing day by day as if there is no significant sign of stopping.Federal Route 1, has been identified as black area or it is known as black spot area. As according to analysis study form that accident data within the area, it shows that most of the accident happen is side clash and head on collision. The casualty rate for road accident, which involves death, is a head on collision. The highest statistic record of accident location base on HPU is at section 727. Cars and motorcycles are the most type of vehicles that involve in accident, which has been recorded between 1994 and 1998 roads 28.5%. This analysis also recorded that the highest accident rate always happen between 3.00 pm until 11.00 pm. The accident always occurred at junctions. This study somehow helps Engineers and public, road users to identified the accident-prone area.The rate of road accident can be lowered if every road user abides by the traffic regulations. It is the duty of everybody to ensure the safety of our roads.
Contributor(s):
Mimi Asmidar Zakaria - Author
Primary Item Type:
Final Year Project
Identifiers:
Accession Number : 875000237
Language:
Bahasa Melayu
Subject Keywords:
death; accident; multi-safety
First presented to the public:
3/1/2002
Original Publication Date:
10/26/2020
Previously Published By:
Universiti Sains Malaysia
Place Of Publication:
School of Civil Engineering
Citation:
Extents:
Number of Pages - 93
License Grantor / Date Granted:
  / ( View License )
Date Deposited
2020-10-26 15:41:44.66
Submitter:
Mohd Jasnizam Mohd Salleh

All Versions

Thumbnail Name Version Created Date
Kajian kawasan-kawasan kemalangan (blackspot) sepanjang jalan persekutuan 1, jalan ipoh – butterworth, seksyen 724-737 dan langkah pembaikan dan keberkesanannya1 2020-10-26 15:41:44.66