Kajian kawasan-kawasan kemalangan (blackspot) sepanjang jalan persekutuan 1, jalan ipoh – butterworth, seksyen 724-737 dan langkah pembaikan dan keberkesanannya
Kadar kematian atau kecenderungan akibat kemalangan jalan raya hari ini telah mencapai
kadar epidemik meskipun pelbagai kempen keselamatan telah dijalankan. Kemalangan
tetap meningkat seolah-olah tiada kesan pengurangan yang signifikan diperoleh.. Jalan
Persekutuan 001, Ipoh –Butterworth telah dikenalpasti sebagai salah satu kawasan hitam
juga dikenali sebagai ‘blackspot area’.
Dari kajian analisis terhadap data-data kemalangan di kawasan tersebut,
pelanggaran bergesel dan langgar rusuk merupakan jenis pelanggaran yang tinggi di
sepanjang laluan tersebut. Akan tetapi pelanggaran ‘depan-dengan depan’ merupakan
punca kematian yang utama. Lokasi di Seksyen 727 merekodkan statistik kemalangan
tertinggi sekali berpandukan jumlah mata pemberat HPU ( Bahagian Perancang Jalan).
Jenis kenderaan yang paling banyak terlibat dalam kemalangan adalah motosikal dan
kereta yang mencatatkan 28.5 peratus daripada jumlah yang dikaji untuk tempoh 1994
hingga 1998. Analisis ini juga mencatatkan diantara jam 11 am – 12.00 pm kadar
kemalangan yang paling tinggi. Kajian ini juga mendapati kawasan yang diantara
persimpangan merupakan punca utama berlakunya kemalangan .
Kajian ini sedikit sebanyak dapat membantu khususnya jurutera dan orang ramai
bagi mengenalpasti kawasan-kawasan kemalangan. Langkah-langkah pengurangan yang
wajardilaksanakan dengan mengutamakan cirri-ciri keselamatan dan pengubahsuaian
kejuruteraan yang efisien dapat juga dilaksanakan.
_______________________________________________________________________________________________________
The rate of death toll due to road accident has achieved the so call epidemic even though
multi-safety being introduce to public, Accident still keep or increasing day by day as if
there is no significant sign of stopping.Federal Route 1, has been identified as black area
or it is known as black spot area.
As according to analysis study form that accident data within the area, it shows
that most of the accident happen is side clash and head on collision. The casualty rate for
road accident, which involves death, is a head on collision. The highest statistic record of
accident location base on HPU is at section 727. Cars and motorcycles are the most type
of vehicles that involve in accident, which has been recorded between 1994 and 1998
roads 28.5%. This analysis also recorded that the highest accident rate always happen
between 3.00 pm until 11.00 pm. The accident always occurred at junctions.
This study somehow helps Engineers and public, road users to identified the
accident-prone area.The rate of road accident can be lowered if every road user abides by
the traffic regulations. It is the duty of everybody to ensure the safety of our roads.
Kajian kawasan-kawasan kemalangan (blackspot) sepanjang jalan persekutuan 1, jalan ipoh – butterworth, seksyen 724-737 dan langkah pembaikan dan keberkesanannya