Asfalt berliang merupakan turapan permukaan yang digunakan secara meluas
disebabkan oleh kekuatan dan ketahanlasakannya. Kajian demi kajian dijalankan
untuk meningkatkan kualiti perkhidmatan turapan bagi menampung pertumbuhan lalu
lintas yang tidak dijangkakan. Pelbagai kajian juga dijalankan untuk mengenalpasti
ciri campuran turapan asfalt berliang. Dalam kajian ini, penggredan yang digunakan
adalah sama dengan penggredan yang dihasilkan oleh kajian IRPA ke atas dwilapisan
asfalt berliang. Kajian ini tertumpu kepada hubungan di antara ketebalan lapisan dan
kandungan bitumen ke atas kebolehtelapan dan kekuatan tegangan tak langsung
(ITS) asfalt berliang. Jenis pengikat yang digunakan adalah pengikat terpinda iaitu
SBS yang dibekalkan oleh Shell Malaysia Berhad. Hasil kajian mendapati bahawa
nilai pekali kebolehtelapan menurun dengan pertambahan ketebalan sampel bagi
sampel yang menggunakan 20 mm saiz maksimum agregat. Keputusan kajian juga
menunjukkan nilai pekali kebolehtelapan untuk 14 mm dan 10 mm bagi saiz
maksimum agregat berkadar terus dengan ketebalan sampel. Hasil kajian juga
memberikan nilai keliangan iaitu antara julat 17-20%. Daripada ujikaji ITS, hasil
kajian menunjukkan kekuatan tegangan mengufuk untuk sampel 14 mm saiz
maksimum agregat lebih tinggi apabila ketebalan meningkat bermula dari tebal 40
mm. Daripada ujikaji ITS, keputusan kajian juga menunjukkan ketebalan optimum
adalah 40 mm untuk satu lapisan asfalt berliang.
_______________________________________________________________________________________________________
Porous asphalt is a surfacing material which is commonly used due to its strength and
durability. Many studies have been done to improve the quality of pavement
serviceability in other to cater for future traffic demand. Various research have been
conducted to identify the characteristics of porous asphalt. In this study, gradation
used is identical to the gradation developed in ongoing IRPA Research on double
layer porous asphalt. This investigation emphasize on the relationship between layer
thickness and binder content of single layer porous asphalt on permeability and
indirect tensile strength (ITS). Binder type used is SBS modified bitumen supplied by
Shell Malaysia Berhad. The study found out that the permeability coefficient
decreases when the layer thickness is increased for the 20 mm maximum size
aggregate compared to 14 mm maximum aggregate and 10 mm maximum aggregate.
The results showed that the permeability coefficient for 14 mm maximum aggregate
and 10 mm maximum aggregate is directly related with the layer thickness. The
porosity in the sample studied ranged from 17-20%. From the ITS test, 14 mm
maximum aggregate size sample shows higher the horizontal tensile strength when
the thickness increased from 40 mm thickness. The indirect tensile strength test result
also showed that the 40 mm thickness is the optimum thickness of single porous
asphalt.