(For USM Staff/Student Only)

EngLib USM > Ω School of Civil Engineering >

Penilaian keberkesanan malaysian highway capacity manual dalam rekabentuk persimpangan berlampu isyarat di Malaysia

Penilaian keberkesanan malaysian highway capacity manual dalam rekabentuk persimpangan berlampu isyarat di Malaysia / Toh Bin Tee
Rekabentuk persimpangan berlampu isyarat merupakan pengetahuan yang wajib dipelajari oleh semua jurutera awam terutamanya jurutera lebuh raya. Sebagai seorang jurutera awam, kita mestilah mengetahui konsep dan kaedah untuk merekabentuk persimpangan berlampu isyarat. Kaedah dan faktor geometri untuk rekabentuk biasanya boleh didapati dengan merujuk kepada manual rekabentuk. Oleh itu, pelbagai manual yang dihasil di Malaysia dan luar negara seperti Arahan Teknik (Jalan) 13/87 dan HCM 2000 telah digunakan. Oleh itu, untuk mendapat satu manual yang lebih relevan dan berkaitan dengan keadaan lalu lintas di Malaysia, MHCM telah dihasilkan. Kajian ini telah dijalankan untuk mengenalpasti keberkesanan MHCM berbanding dengan manual lain dalam rekabentuk persimpangan berlampu isyarat supaya ia boleh dijadikan sebagai panduan yang dapat diselaras dan digunapakai oleh jurutera awam di seluruh Malaysia. Antara manual yang digunakan, didapati bahawa MHCM dapat memperbaiki prestasi persimpangan berlampu isyarat menjadi lebih baik prestasinya jika dibandingkan dengan kaedah yang lain. _______________________________________________________________________________________________________ Civil Engineer should be competent in designing signalized intersection. It is essential for engineer to understand the concept and procedure of designing the signalized intersection by referring to the design manual. A new manual, which is more relevant to the traffic condition of Malaysia, Malaysian Highway Capacity Manual was completed. In this study, the determination of the effectiveness of the Malaysian Highway Capacity Manual is carried out by comparing the manual with the HCM 2000 and the Arahan Teknik (Jalan) 13/87. The results of the study have shown that the control delay estimated using the MHCM is significantly similar to the Malaysian Road condition as compared to the control delay estimated using other manuals.
Contributor(s):
Toh Bin Tee - Author
Primary Item Type:
Final Year Project
Identifiers:
Accession Number : 875002404
Language:
Bahasa Melayu
Subject Keywords:
designing; signalized; intersection
First presented to the public:
5/1/2006
Original Publication Date:
9/9/2020
Previously Published By:
Universiti Sains Malaysia
Place Of Publication:
School of Civil Engineering
Citation:
Extents:
Number of Pages - 114
License Grantor / Date Granted:
  / ( View License )
Date Deposited
2020-09-09 15:30:19.685
Submitter:
Mohd Jasnizam Mohd Salleh

All Versions

Thumbnail Name Version Created Date
Penilaian keberkesanan malaysian highway capacity manual dalam rekabentuk persimpangan berlampu isyarat di Malaysia1 2020-09-09 15:30:19.685