(For USM Staff/Student Only)

EngLib USM > Ω School of Electrical & Electronic Engineering >

LLC resonant converter topologies for plug-in electric vehicle battery charging / Muhammad Imran Shahzad

LLC resonant converter topologies for plug-in electric vehicle battery charging _Muhammad Imran Shahzad_E3_2017_MYMY
Penambahbaikan dalam teknologi bateri dan pengurangan harga kini telah mempergiatkan minat dalam kenderaan elektrik (EV) kerana ia menyediakan satu cara terbaik bagi bebas dari pencemaran dan pengangkutan yang cekap bagi kelestarian pembangunan seluruh dunia. Pada masa hadapan, kenderaan elektrik (PEV) yang dilengkapi dengan palam pengecas, dijangka menguasai pasaran automobil. Pengecas yang biasa digunakan terdiri daripada dua peringkat dengan penukar AC/DC sebagai peringkat pertama dan penukar DC/DC sebagai peringkat kedua. Tesis ini memberi tumpuan kepada peringkat kedua yang berfungsi untuk mengawal voltan dan arus mengecas selaras dengan keperluan mengecas bateri. Voltan terminal bateri EV berbeza dalam julat yang besar semasa penggunaan dan ia boleh menyahcas sehingga kehabisan biasa atau keadaan kehabisan mendalam. Oleh itu, cabaran utama untuk pereka penukar DC/DC adalah untuk merealisasikan pelbagai julat voltan dan arus keluaran di samping mengekalkan kecekapan yang baik supaya penukar ini mampu memulihkan bateri yang kehabisan mendalam. Untuk tujuan ini, tesis ini menyumbang lima topologi-topologi novel penukar salunan LLC untuk peringkat DC/DC bagi pengecas bateri PEV iaitu: penukar salunan LLC dua tangki, penukar salunan LLC dua tangki dengan penerus hibrid, penukar salunan LLC titi hibrid, penukar salunan LLC titi hibrid dengan penerus hibrid, dan penukar salunan jaringan LLC dengan pengganda voltan sambungan siri. Topologi yang pertama menggunakan kawalan frekuensi hanya untuk mencapai pengurangan julat pengecasan voltan. Walau bagaimanapun, keempat-empat topologi yang lain menggunakan mod pengecas dengan pensuisan kawalan frekuensi untuk menambah julat pengeluaran voltan bagi memulihkan pengurangan bateri secara terus, berbanding dengan topologi-topologi konvensional yang menggunakan kaedah kawalan komplek. Selain itu, semua topologi yang dicadangkan beroperasi di bawah frekuensi resonan secara menyeluruh sewaktu digunakan sebagai pengecasan bateri biasa, oleh itu, suis kuasa beroperasi dengan ZVS dan diod penerus bersama dengan ZCS. Topologi-topologi yang dicadangkan direka untuk mengecas pek bateri lithium-ion PEV dengan voltan terminal sebanyak 420V apabila dicas sepenuhnya, 250V apabila kehabisan, dan 100V atau kurang apabila kehabisan mendalam. Konfigurasi litar, analisis operasi, ciri-ciri keuntungan dan prosedur reka bentuk keseluruhan topologi-topologi dibentangkan secara terperinci. Akhirnya, semua cadangan topologi-topologi dilaksanakan dan diuji dalam makmal dan juga simulasi menggunakan persekitaran MATLAB Simulink dengan 400V DC input dan 1.5 kW kuasa keluaran maksimum. Keputusan eksperimen dan simulasi dibentangkan dalam tesis ini untuk pengesahan operasi dan prestasi topologi penukarpenukar yang dicadangkan. Hasil-hasil yang dinyatakan menunjukkan yang keempatempat topologi secara efektif boleh mengecas kedua-dua keadaan iaitu pengurangan secara normal dan juga pengurangan bateri secara berterusan, di mana topologi pertama hanya boleh mencapai julat pengurang voltan bateri secara normal. Sebaliknya, dua topologi yang terakhir telah menunjukkan julat voltan keluaran terluas sebanyak 50V-420V. Oleh itu, dua topologi yang terakhir ini mempunyai keupayaan untuk mengecas bateri walaupun kehabisan yang amat mendalam. Semua topologitopologi yang dicadangkan mempunyai puncak kecekapan yang lebih tinggi daripada 95% pada kuasa keluaran puncak. Walau bagaimanapun, topologi terakhir yang dicadangkan iaitu penukar salunan jaringan LLC dengan pengganda voltan sambungan siri mempunyai kecekapan tertinggi sebanyak 95.65%. Tambahan, topologi ini juga mempunyai julat voltan keluaran terluas sebanyak 50V-420V, jadi ia boleh dianggap sebagai yang terbaik dalam kalangan semua topologi-topologi yang dicadangkan. __________________________________________________________________________________ Recent improvements in battery technology and reduction in price have intensified interests in electrical vehicles (EVs) as these provide best means for pollution free and efficient transportation necessary for the sustainable development of the whole world. In near future, plug-in electrical vehicles (PEVs), which are equipped with on-board chargers, are expected to dominate the automobile market. Most commonly used on-board chargers consist of two stages with AC/DC converter as first stage and DC/DC converter as second stage. This thesis focuses on second stage whose function is to regulate charging voltage and current in accordance with battery’s charging requirements. The terminal voltage of EV battery varies over wide range during usage and it may discharge up to normally depleted or deeply depleted states. Therefore, the main challenge for DC/DC converter designer is to realize wide range of output voltage and current while maintaining good efficiency so that the converter is able to revive deeply depleted battery. To this end, this thesis contributes five novel topologies of LLC resonant converter for the DC/DC stage of on-board PEV battery charger which are: double LLC tank resonant converter, double LLC tank resonant converter with hybrid-rectifier, hybrid-bridge LLC resonant converter, hybrid-bridge LLC resonant converter with hybrid-rectifier, and interleaved LLC resonant converter with series connected voltage doublers. The first topology uses frequency control to achieve only depleted battery charging voltage range. Whereas, the other four topologies use mode changing with switching frequency control to extend the output voltage range for reviving deeply depleted battery, compared with conventional counterparts which use complex control techniques. Moreover, all the proposed topologies operate below resonance frequency for most extensively used normal battery charging range, therefore, power switches operate with ZVS and rectifier diodes with ZCS. The proposed topologies are designed for charging lithiumion PEV battery pack with terminal voltage as 420V when fully charged, 250V when depleted, and 100V or less when deeply depleted. The circuit configuration, analysis of operation, gain characteristics and design procedure of all the topologies are presented in details. Finally, all the proposed topologies are implemented and tested in laboratory and also simulated using MATLAB Simulink environment with 400V DC input and 1.5 kW maximum output power. The captured experimental and simulation results are presented in this thesis for validation of operation and performance of proposed converter topologies. The presented results showed that the four proposed topologies can effectively charge both normally depleted as well as deeply depleted battery, while the first topology can achieve only normally depleted battery voltage range. On the other hand, last two topologies have shown widest output voltage range of 50V–420V. Therefore, last two topologies have the ability to charge even very deeply depleted batteries. All the proposed topologies have peak efficiency higher than 95% at peak output power. However, the last topology which is interleaved LLC resonant converter with voltage doubler rectifier has highest efficiency of 95.65%. Moreover, this topology also has widest output voltage range of 50V–420V, so it can be considered as the best one among all the proposed topologies.
Contributor(s):
Muhammad Imran Shahzad - Author
Primary Item Type:
Thesis
Identifiers:
Accession Number : 875008585
Language:
English
Subject Keywords:
intensified; hybrid-rectifier; extensively
Sponsor - Description:
Pusat Pengajian Kejuruteraan Elektrik & Elektronik -
Originally created:
6/1/2017
Original Publication Date:
2/10/2020
Previously Published By:
Universiti Sains Malaysia
Place Of Publication:
School of Electrical & Electronic Engineering
Citation:
Extents:
Number of Pages - 276
License Grantor / Date Granted:
  / ( View License )
Date Deposited
2020-02-10 15:33:07.312
Date Last Updated
2020-08-17 16:53:10.879
Submitter:
Mohamed Yunus Yusof

All Versions

Thumbnail Name Version Created Date
LLC resonant converter topologies for plug-in electric vehicle battery charging / Muhammad Imran Shahzad1 2020-02-10 15:33:07.312