Gabungan susu getah dalam campuran asfalt telah menarik minat pemain industri kerana ia dapat meningkatkan ketahanan turapan jalan raya. Ciri-ciri elastomer dalam susu getah membuatkan bahan pengikat menjadi lebih tegar dan memerlukan tenaga yang lebih tinggi bagi penghasilan campuran asfalt. Ia mengakibatkan lebih banyak gas rumah hijau terhasil yang boleh membahayakan kesihatan manusia dan alam sekitar. Kajian ini dijalankan untuk menilai kebolehgunaan metanol telarut sebagai ejen pembusa dalam campuran asfalt terpinda susu getah yang dihasilkan pada suhu rendah. Dalam kajian ini, dua ketetapan jumlah metanol telarut (1% dan 3%) disuntik bersama 6% susu getah ke dalam bitumen yang dipanaskan pada suhu 135℃. Manakala, campuran terkawal dan campuran asfalt terubahsuai getah dihasilkan pada suhu 160℃. Campuran asfalt disediakan dan dimampatkan pada 4% dan 7% lompang udara bergantung kepada ujian yang ditetapkan. Ujian makmal telah dijalankan untuk mengenalpasti ciri bahan pengikat, ciri perkhidmatan dan prestasi campuran. Putaran kelikatan, kadar pengembangan dan pemulihan kilasan masing-masing telah digunakan bagi mengenalpasti kelikatan bahan pengikat pada suhu berbeza, kebolehbusaan dan pemulihan pengikat setelah dikenakan daya kilasan. Ciri-ciri perkhidmatan dinilai melalui indeks kebolehkerjaan, indeks tenaga mampatan dan kebolehsalutan yang menunjukkan kelancaran dalam proses penghasilan, salutan agregat dan pemadatan campuran. Tambahan lagi, prestasi campuran telah dinilai untuk mengenalpasti toleransi campuran terhadap kerosakan disebabkan kelembapan, ubah bentuk kekal dan daya ricih. Berdasarkan keputusan, bahan pengikat berbusa menunjukkan kelikatan rendah berbanding asfalt terkawal dan gabungan susu getah meningkatkan kebolehupyaan bahan pengikat secara mendadak. Indeks kebolehbusaan yang baik dapat dicapai dengan penambahan jumlah metanol telarut. Ciri-ciri perkhidmatan dan prestasi campuran adalah sebanding sekiranya bukan lebih baik daripada campuran asfalt yang dihasilkan pada suhu tinggi.
_______________________________________________________________________________________________________
Incorporation of latex in asphalt mixture has gain interest from the industry players as it makes road pavement more resilient. The elastomeric properties of latex make the binder stiffer and require more energy during asphalt mixture production. This would cause higher emission of greenhouse gases which harmful to the human health and the environment. This study aims to assess the applicability of diluted methanol as foaming agent in asphalt mixture incorporating latex produced at lower temperature. In this study, two designated amount of diluted methanol (1% and 3%) injected with 6% latex into the bitumen pre-heated at 135℃. While, the control and latex modified asphalt mixtures were prepared at 160℃. The asphalt mixture was prepared and compacted at 4% and 7% air voids depending on the designated test. Laboratory tests were conducted to identify the binder properties, service characteristics and mixture performance. The rotational viscosity, expansion rate and torsional recovery test were used to determine the viscosity of binder at different temperatures, foamability and its recovery after applying a torsional load, respectively. The service characteristics were evaluated through workability index, compaction energy index and coatability index that indicate the ease of mixing process, aggregates coating and compactibility of mixture. Moreover, the mixture performance tests were evaluated to identify the tolerance of mixture towards moisture damage, permanent deformation and shear force. Based on the result, the foamed binder exhibited lower viscosity compared to control asphalt and incorporation of latex has significantly improved the performance of binder. Better foaming index can be achieved by using higher amount of diluted methanol. The serviceability and mixture performance of foamed asphalt mixtures are comparable if not better than those asphalt mixtures prepared at higher temperature.