Teknik pengezuman digital yang simpel menggunakan algoritma linear
menyebabkan berlakunya artifak tatkala proses mengezum. Kehadiran artifak
menyebabkan kehilangan maklumat imej dan hasil zum kurang menarik untuk visual
manusia. Salah satu implikasi yang disebabkan oleh hasil zum berkualiti rendah dalam
aplikasi sebenar ialah kadar pengecaman yang rendah dalam sistem pengecaman plat
kereta. Punca utama artifak adalah teknik interpolasi mudah menganggap
kesinambungan intensiti dalam imej. Pada hakikatnya, terdapat bahagian pinggir objek
dengan perubahan intensiti yang mendadak dalam imej. Ini adalah punca mengapa
artifak menjadi lebih nyata pada kawasan pinggir. Dalam usaha menghasilkan hasil zum
yang kurang artifak, kawasan pinggir dan bukan pinggir memerlukan cara interpolasi
yang berbeza mengikut ciri-ciri perbezaan kesinambungan intensiti. Dalam kajian ini,
satu teknik pengezuman adaptif dikaji dan dikenalpasti sebelum diaplikasikan dalam
sistem pengezuman plat kereta yang simpel. Dalam teknik pengezuman adaptif pilihan
yang dipanggil pengezuman berdasarkan arah pinggir dan model lerengan, pertama
sekali pinggir objek dalam imej input dikesan oleh algoritma pengesanan pinggir.
Selepas itu, kawasan bukan pinggir diinterpolasikan oleh interpolasi bilinear manakala
kawasan pinggir diinterpolasikan berdasarkan parameter lerengan piksel pinggir.
Kelebaran pinggir dalam hasil zum dikekalkan sama dengan imej input supaya hasil
zum mempunyai kejelasan yang baik. Ini adalah keunikan teknik pengezuman adaptif
yang dikaji. Apabila teknik pengezuman adaptif diaplikasikan dalam sistem
pengezuman plat kereta yang simpel, teknik ini terbukti dapat menghasilkan hasil zum
imej plat kereta tanpa artifak. Di samping itu, hasil zum mengandungi pinggir yang
berterusan dan jelas. Sistem pengezuman plat kereta yang dibina mempunyai sistem
komunikasi pengguna grafik (GUI) dan menyediakan fungsi-fungsi asas termasuk
menangkap, membuka, memangkas, zum dan menyimpan imej.
_______________________________________________________________________________________________________
Simple digital zooming techniques with linear algorithm introduce artefacts in
the zooming results. The presence of artefacts incurs loss of image information and
makes the zooming result less appealing for human visualization. One of the
implications of low quality zooming in real applications is low recognition rate in a car
plate recognition system. The root cause of the artefacts is that simple interpolation
techniques presume the continuity of the intensity in an image. In fact, edges of objects
with abrupt intensity changes exist in images. It is the reason why artefacts are more
distinct at edges region. In order to produce zooming results with lesser artefacts, edge
and non-edge regions should be interpolated in different ways due to their different
features of intensity continuity. In this thesis, a significant adaptive zooming technique
is investigated and identified before it is implemented in a simple car plate zooming
system. In the chosen adaptive zooming technique called edge directed interpolation
that is based on ramp-edge model, firstly the edges of the input image are located by an
edge detection algorithm. After that, the non-edge regions are interpolated by bilinear
interpolation while edge regions are interpolated based on the ramp parameters of the
edge pixels. The width of the edges in the zooming result is kept similar to the input
image so that the zooming result can have good sharpness. This is the uniqueness of the
adaptive zooming technique. When the adaptive zooming technique is applied in a
simple car plate zooming system, it is proven to be able to produce artefact-free
zooming results of car plate images. In addition, the zooming result contains continuous
and well-defined edges. The developed car plate zooming system has graphical user
interface (GUI) and provides basic functions which include capturing, opening,
cropping, zooming and saving of the images.