(For USM Staff/Student Only)

EngLib USM > Ω School of Electrical & Electronic Engineering >

Study on the characteristics of thermoelectric power generation (teg) system for vehicle applications / Lau See Ting

Study on the characteristics of thermoelectric power generation (teg) system for vehicle applications_Lau See Ting_E3_2011_875003910_00003089466_NI
Kesedaran tentang kepentingan pemuliharaan tenaga and perlindungan alam sekitar di kalangan orang awam telah mencepatkan lagi kajian yang dibuat untuk mencari kaedah-kaedah yang mesra alam, padat, tahan lama, dan hanya memerlukan penyenggaran yang rendah untuk menjanakan kuasa elektrik melalui penggunaan semula haba buangan enjin pembakaran kenderaan. Kuasa elektrik yang dijana boleh menggantikan enjin dan/atau juga boleh digunakan untuk menjana elektrik tambahan kepada bateri kenderaan. Di dalam kenderaan-kenderaan yang menggunakan bahan bakar, kira-kira 40% daripada tenaga bahan api dibazirkan dalam sistem ekzos sebagai tenaga haba, manakala 30% daripada jumlah tenaga haba yang dibazirkan dalam sistem ekzos dikeluarkan melalui sistem penyejukan enjin. Walaupun kecekapan bahan-bahan termoelektrik moden telah bertambah sebanyak tiga kali ganda dalam dua dekad yang lalu, rekabentuk termal bagi penjana termoelektik dalam sistem ekzos telah mengurangkan kecekapan keseluruhan. Tujuan utama kajian ini dijalankan adalah untuk membangunkan satu sistem penjana termoelektrik yang boleh menggunakan semula haba yang dibazirkan. Usaha yang dijalankan adalah bertujuan untuk mengurangkan penggunaan bahan bakar dengan menukar tenaga haba yang terhasil pada permukaan enjin kepada tenaga elektrik dan tenaga elektrik yang dijana daripada haba buangan tersebut dapat membekalkan tenaga yang mencukupi untuk sesetengah peralatan elektronik dimana ia dapat menggantikan sebilangan kecil tenaga elektrik yang digunakan oleh kenderaan. Keputusan menunjukkan penjanaan termoelektrik melalui penggunaan semula haba buangan enjin pembakaran kenderaan boleh dilaksanakan. _________________________________________________________________________________________ The search for green, compact, long-lasting, and low-maintenance commercial methods of generating electrical power (via waste heat recovery onboard automobiles) to displace alternators and/or provide additional charging to a vehicle battery pack has increased in priority as the public becomes more aware of energy conservation and environment protection. In gasoline fueled vehicles, about 40% of fuel energy is wasted in exhaust heat, while a smaller amount of energy (30% of total undesired exhaust heat) is ejected through the engine coolant. Even though the conversion efficiency of modern thermoelectric materials has increased more than three-fold in the last two decades, the thermal design of exhaust-based thermoelectric generator systems has kept their overall efficiency at limited and insufficient values. The main aim of carrying this research study is to design and model a thermoelectric generator system that includes the subsystem hardware for automotive waste heat recovery purpose. The goal of the effort is to reduce fuel consumption by converting heat appears on the hot surfaces of the engine into electricity and the electric power that is harvested from the waste heat should be sufficient to power up some electronic devices which replace a small portion of the electric power consumed in vehicles. Experimental results show that it is feasible to implement thermoelectric technology in vehicle applications.
Contributor(s):
Lau, See Ting - Author
Primary Item Type:
Final Year Project
Identifiers:
Accession Number : 875003910
Language:
English
Subject Keywords:
thermoelectric generator system; automotive waste; engine coolant
First presented to the public:
4/1/2011
Original Publication Date:
6/11/2018
Previously Published By:
Universiti Sains Malaysia
Place Of Publication:
School of Electrical & Electronic Engineering
Citation:
Extents:
Number of Pages - 108
License Grantor / Date Granted:
  / ( View License )
Date Deposited
2018-06-11 17:03:20.01
Date Last Updated
2019-01-07 11:24:32.9118
Submitter:
Nor Hayati Ismail

All Versions

Thumbnail Name Version Created Date
Study on the characteristics of thermoelectric power generation (teg) system for vehicle applications / Lau See Ting1 2018-06-11 17:03:20.01