(For USM Staff/Student Only)

EngLib USM > Ω School of Aerospace Engineering >

Investigation of aerodynamic characteristics of a wing model with rgv winglet / Sivaraj Gopal Krishnan

Investigation of aerodynamic characteristics of a wing model with rgv winglet_Sivaraj Gopal Krishnan_A2_2017_MYMY
Kerja ini menerangkan ciri-ciri aerodinamik model pesawat sayap dengan dan tanpa RGV hujung sayap. Kajian CFD dengan menggunakan ANSYS 15.0 telah dijalankan untuk mengkaji kesan penggunaan hujung sayap yang di atas sayap segi empat tepat. Sayap ini terdiri daripada 660 mm rentang dan 121 mm panjang kord dimana nisbah aspek adalah 5.45. Aerofoil yang digunakan untuk membina struktur keseluruhan adalah NACA 65(3)􀀀218. Sayap segi empat tepat dengan konfigurasi berbeza hujung sayap dan sudut hujung sayap telah direka menggunakan perisian CATIA P3 V5R13. Hasil eksperimen sayap tanpa hujung sayap dan satu konfigurasi hujung sayap mendatar telah digunakan untuk pengesahan. Semua reka bentuk telah dianalisis dengan Ma 0.06 [Reynolds Nombor = 1:7 105] pada sudut serangan pada 4 darjah dan 6 darjah di mana boleh mendapatkan keputusan aerofoil pengeluaran maksimum. Tidak Berstruktur grid mesh segi tiga dengan kadar inflasi 20 pilihan lapisan prisma yang semakin meningkat telah dilaksanakan dengan sel pertama di atas dinding yang ditetapkan pada y adalah 0.1 mm. Dalam Fluent 15.0, pergolakan model Transition SST [4 eqn] dengan 2nd order mengikut arah angin konfigurasi telah digunakan. Perbandingan telah dibuat kepada ciri-ciri aerodinamik seperti pekali angkat [CL], pekali seretan [CD], angkat / seretan nisbah [CL] [CD] dan hujung pusaran untuk mendapatkan reka bentuk terbaik RGV hujung sayap. Hasil CFD menunjukkan 15% - 30% pengurangan dalam pekali seretan dan peningkatan 5% to 25% dalam pekali angkat dengan menggunakan RGV hujung sayap. __________________________________________________________________________________ This work describes the aerodynamic characteristics of an aircraft model wing with RGV winglet. A Computational Fluid Dynamics (CFD) study using ANSYS 15.0 is conducted to study the effect of the RGV winglet on a rectangular wing. The wing consists of 660 mm span and 121 mm chord length where the aspect ratio is 5.45. The NACA 65(3)􀀀218 aerofoil is used herein. The rectangular wing with different configuration and cant angle of winglets have been designed using CATIA P3 V5R13 software. The design has been analyzed with Mach 0.06 [Reynolds Number = 1:7 105] at various AOA using unstructured triangular grids with the growing prism inflation 20 layer option has been implemented with first cell above the wall set at y is 0.1 mm. The turbulence model is based on Transition SST [4 eqn] with wall functions. A comparative study is done on aerodynamic features such as lift coefficient [CL], drag coefficient [CD], lift/drag ratio [CL] [CD] and tip vortices to get the best RGV winglet design. Based on contour plot analysis, the RGV winglet shows lower vortex formation compared to without winglet. The CFD result shows 15% - 30% reduction in drag coefficient and 5% to 25% increase in lift coefficient by using an RGV winglet.
Contributor(s):
Sivaraj Gopal Krishnan - Author
Primary Item Type:
Thesis
Identifiers:
Accession Number : 875008600
Language:
English
Subject Keywords:
aerodynamic; rectangular; comparative
Sponsor - Description:
Pusat Pengajian Kejuruteraan Aeroangkasa -
Originally created:
1/1/2017
Original Publication Date:
3/4/2020
Previously Published By:
Universiti Sains Malaysia
Place Of Publication:
School of Aerospace Engineering
Citation:
Extents:
Number of Pages - 150
License Grantor / Date Granted:
  / ( View License )
Date Deposited
2020-03-04 09:50:22.121
Date Last Updated
2020-11-26 15:11:33.607
Submitter:
Mohamed Yunus Yusof

All Versions

Thumbnail Name Version Created Date
Investigation of aerodynamic characteristics of a wing model with rgv winglet / Sivaraj Gopal Krishnan1 2020-03-04 09:50:22.121