Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang Sdn. Bhd. telah mengambil beberapa langkah
untuk mempertingkatkan kecekapan dalam pengurusan bekalan air. Beberapa jabatan
dan bahagian yang baru telah ditubuhkan untuk menangani beberapa masalah dalam
pengurusan bekalan air. Salah satu bahagian yang ditubuhkan, iaitu Bahagian
Kawalan Kehilangan Air di bawah Jabatan Perancang Strategik, adalah untuk
menangani masalah Air Yang Tidak Berhasil (NRW). Antara strategi-strategi yang
telah diambil untuk mengurangkan kadar NRW ialah kajian tentang sumbangan
ketidaktepatan meter-meter dalam sistem bekalan air kepada NRW supaya satu polisi
dan program penukaran meter yang baru boleh dilancarkan untuk membaiki ketepatan
meter dalam sistem bekalan air secara keseluruhan. Maka untuk tujuan ini, satu
program pengujian meter berkomputer telah dilancarkan untuk meter-meter yang
dibawa kembali dari sistem bekalan air melalui pemotongan bekalan setiap hari.
Daripada pengujian meter-meter ini, data-data kesilapan meter pada beberapa kadar
aliran yang kritikal telah dikumpulkan untuk tempoh selama lapan bulan. Dengan
analisis lanjutan ke atas data-data ini, tempoh penukaran meter yang paling ekonomik
berdasarkan kualiti air tempatan, kadar aliran penggunaan dan struktur tarif air telah
diperolehi. Antara keputusan-keputusan yang diperolehi setelah analisis data-data
tersebut adalah seperti berikut:
Sumbangan ketidaktepatan meter 15 mm PSM kepada NRW ialah 2.3% di pulau.
Jangka hayat meter 15 mm PSM yang paling ekonomik adalah 5 tahun.
Daripada kajian ini, kesimpulan yang boleh dibuat ialah ketepatan meter merosot
dengan hayat perkhidmatan dan peratusan kesilapan meter dalam merekodkan aliran
adalah lebih tinggi pada kadar aliran rendah berbanding dengan kadar aliran tinggi.
_______________________________________________________________________________________________________
Penang Water Supply Corporation Private Limited has taken a few measures to
improve its efficiency in the management of water supply. Several new departments
and sections have been set up to handle some problems in water supply management.
One of the newly formed sections, Water Lost Control Section under the Strategic
Planning Department, is to handle the problem of non-revenue water (NRW). Among
the strategies that have been taken to reduce the rate of NRW is the study regarding
the contribution of meters inaccuracies in the water supply system to NRW so that a
new policy and programme on meter change can be implemented to improve the
overall accuracies of meters in the water supply system. For this purpose, a
computerised meter testing programme has been carried out for meters recovered
from premises of consumers through daily disconnections of water supply. From the
meters tested, data concerning meter errors at several critical flow rates have been
collected for a period of eight months. With further analysis of the data, the most
economic meter change out period based on local water quality, consumption flow
rate and water tariff structure has been established. Among the results obtained after
thorough analysis of data collected are as follows:
Contribution of meter inaccuracy of 15 mm PSM meters to NRW is 2.3% for
Penang Island.
The most economic life span of 15 mm PSM meter is five years.
The conclusions that can be drawn from this study is that meter accuracy deteriorates
with service life and the percentage error of meter in recording flow is higher at low
flow rate compare with high flow rate.