(For USM Staff/Student Only)

EngLib USM > Ω School of Civil Engineering >

Determination of free flow speed at multilane highways in Malaysia/Ling Ee Ning

Determination of free flow speed at multilane highways in malaysia_Ling Ee Ning_A9_2011_NI
Laju aliran bebas merupakan parameter yang penting untuk menentukan kapasiti dan tahap kelancaran suatu lalulintas untuk lebuhraya banyak lorong. Oleh itu, anggaran laju aliran bebas yang digunakan dalam rekabentuk dan analisis yang diperolehi dari kajian di lapangan adalah sangat penting dalam memastikan rekabentuk lebuhraya yang akan dibina. Jadi masalah rekabentuk yang tidak mencukupi atau tidak memenuhi keperluan dapat diselesaikan. Laju aliran bebas dan faktor yang mempengaruhi laju aliran bebas perlu ditentukan dan dikaji. Pemilihan lokasi, pengumpulan dan pengurangan data serta data analisis dilakukan di lima lokasi yang sesuai. CCTV digunakan untuk mengumpul data aliran lalullintas. Perisian TRAIS Advanced SRM 3.1 dan SPSS 17.0 digunakan untuk menganalisis data kajian. Dalam kajian ini, laju aliran bebas ditentukan dengan mengggunakan pelbagai cara termasuk kaedah Highways Capacity Manual, HCM (Kaedah 1), purata kelajuan kenderaan dengan masa jarak kepala kenderaan dengan kenderaan di hadapan adalah kurang daripada 8 saat (Kaedah 2) dan Model “Greenshield” (Kaedah 3). Perbezaan purata laju aliran bebas yang diperolehi daripada Kaedah 1 dan Kaedah 2 adalah tidak signifikan. Daripada Kaedah 3, kadang-kadang purata laju aliran bebas akan terlebih kira dan ianya tidak signifikan dengan purata laju aliran bebas yang diperolehi dengan menggunakan Kaedah 2. Analisis statistik dilakukan dan hasil yang diperolehi menunjukkan bahawa Kaedah 2 adalah kaedah yang paling sesuai untuk menentukan laju aliran bebas. Faktor yang mempengaruhi laju aliran bebas seperti kedudukan lorong, lebar lorong, lebar bahu jalan, lebar pembahagi jalan, ketumpatan cabang jalan yang mempengaruhi laju aliran bebas di kaji dan dibincangkan di dalam kajian ini. ___________________________________________________________________________________ Free flow speed (FFS) is an important parameter for capacity and level of service analysis which determine the performance of the multilane highways. Hence, estimated free-flow speed used in the design and analysis should reveal the field free-flow speed in Malaysia to solve and prevent the delay, under design and over design problems. Free-flow speed and factor affecting free-flow speed in Malaysia need to be determined and investigated. Site selection, data collection, data reduction and data analysis were done at 5 suitable sites. CCTV was used to collect the traffic data. TRAISTM Advanced SRM 3.1 software and SPSS 17.0 software were used in the data analysis. FFS is determined in various ways in this study including HCM method (Method 1), average speed of vehicle with headways more than 8s (Method 2) and Greenshield model (Method 3). The difference in average FFS obtained from Method 1 and Method 2 is not significant. Average free-flow speed get from Method 3 tends to overestimate the average free-flow speed sometime and it is significant different with the average freeflow speed obtained using Method 2. Statistical analyses were conducted and the result obtained show that Method 2 is the most suitable method to compute free-flow speed. In addition factor such as lane position, lane width, shoulder width, median width, median clearance, and access point density which influence free-flow speed were also investigated and discussed in this study.
Contributor(s):
Ling Ee Ning - Author
Primary Item Type:
Final Year Project
Language:
English
Subject Keywords:
Free-flow spee ; 8s ; Greenshield model ; multilane highways
First presented to the public:
4/1/2011
Original Publication Date:
3/13/2020
Previously Published By:
Universiti Sains Malaysia
Place Of Publication:
School of Civil Engineering
Citation:
Extents:
Number of Pages - 65
License Grantor / Date Granted:
  / ( View License )
Date Deposited
2020-03-13 14:58:19.517
Submitter:
Nor Hayati Ismail

All Versions

Thumbnail Name Version Created Date
Determination of free flow speed at multilane highways in Malaysia/Ling Ee Ning1 2020-03-13 14:58:19.517