(For USM Staff/Student Only)

EngLib USM > Ω School of Civil Engineering >

Evaluation of the new austrian tunneling method (natm) tunnel excavation under kerau river crossing a case study for the Pahang-Selangor raw water transfer tunnel project

Evaluation of the new austrian tunneling method (natm) tunnel excavation under kerau river crossing a case study for the Pahang-Selangor raw water transfer tunnel project / Goh Chin Ong
Pertumbuhan pesat dalam pembangunan bandar telah menyebabkan peningkatan dalam permintaan terhadap pembinaan bekalan air untuk pusat perindustrian. Terowong penyaluran air merupakan salah satu cara penyelesaian bagi masalah tersebut kerana air mentah boleh disalurkan dari tempat yang mempunyai sumber air yang mencukupi ke kawasan yang kekurangan air. Pembinaan terowong merupakan satu tugas yang mencabar kerana terdapat ketidakpastian yang terlibat dalam pembinaan terowong, terutamanya pembinaan terowong di bawah sungai. Oleh itu, memahami ciri-ciri utama geologi dan kejuruteraan yang mengawal tindak balas terowong yang cetek adalah penting sebelum mereka bentuk sebuah terowong yang selamat. Dalam kajian ini, profil subpermukaan sepanjang jajaran terowong NATM yang cetek telah dirangka berdasarkan data geologi dan data kejuruteraan dengan menggunakan kaedah berketentuan. Selain itu, ujian keberintangan elektrik juga dijalankan untuk merangka profil subpermukaan. Dari profil subpermukaan yang dijana, penilaian telah dibuat berdasarkan profil nilai Lugeon, profil jisim batu luluhawa gred dan profil Penentuan Kualiti Batu (RQD). Selain itu, perbandingan antara profil nilai Lugeon dan profil keberintangan elektrik juga telah dibuat untuk menentukan hubungan yang terwujud di antara kedua-dua profil ini. Oleh itu, ramalan boleh dilakukan berdasarkan penilaian profil subpermukaan terhadap risiko dan perkara yang tidak diingini sebelum pembinaan terowong. Dari analisis yang dibuat, jisim batu luluhawa gred di puncak terowong sepanjang jajaran terowong merupakan batu gred III. Oleh demikian, bumbung terowong seperti “forepoling” perlu dipasang sebelum penggalian terowong untuk mengelakkan keruntuhan bumbung terowong. Pemahaman geologi dan kejuruteraan yang mengawal tindak balas terowong cetek membolehkan jurutera untuk membuat persediaan atau langkah kawalan bagi mengatasi keadaan yang tidak diinginkan semasa pembinaan terowong. _______________________________________________________________________________________________________ Rapid growth in urban development has resulted in increased demand for the construction of water supply for industrial centre. Raw water transfer tunnel is a solution for this problem, as it can transfer water from region with abundant water to water scarcity regions. Tunnelling is a challenging task as there are many uncertainties involved during the construction, especially under a river crossing. Thus, identify the main geological and engineering properties that controls the behaviour of shallow tunnel is crucial before designing a safe tunnel. In this study, the subsurface profile along the shallow NATM tunnel alignment is developed based on the input of geological and engineering properties data by using deterministic method. Besides, Electrical Resistivity test also carried out to develop the resistivity profile. From the developed subsurface profile, the evaluation is done based on Lugeon value profile, rock mass weathering grade profile and Rock Quality Designation (RQD) profile. Additionally, comparison between the Lugeon value profile and electrical resistivity profile is done to determine the relationship between them. Hence, prediction of unfavourable risks can be done from the evaluation of subsurface profile. From the analyses, the rock quality weathering grade at the crown of tunnel along tunnel alignment was rock grade 3. Hence, tunnel roof such as forepoling should install before tunnel excavation to prevent roof collapse. The understanding of geological and engineering properties that control the behaviour of shallow tunnel allow engineer to make better preparation or mitigations to overcome the unfavourable geological condition that will occur during the tunnel construction.
Contributor(s):
Goh Chin Ong - Author
Primary Item Type:
Final Year Project
Identifiers:
Accession Number : 875000637
Language:
English
Subject Keywords:
urban; demand; water
First presented to the public:
6/1/2013
Original Publication Date:
1/15/2020
Previously Published By:
Universiti Sains Malaysia
Place Of Publication:
School of Civil Engineering
Citation:
Extents:
Number of Pages - 126
License Grantor / Date Granted:
  / ( View License )
Date Deposited
2020-01-15 17:12:55.299
Date Last Updated
2020-05-27 09:25:41.769
Submitter:
Mohd Jasnizam Mohd Salleh

All Versions

Thumbnail Name Version Created Date
Evaluation of the new austrian tunneling method (natm) tunnel excavation under kerau river crossing a case study for the Pahang-Selangor raw water transfer tunnel project1 2020-01-15 17:12:55.299