Glider adalah kenderaan yang beroperasi tanpa bekalan kuasa dan sistem operasi tanpa
pemandu. Terdapat banyak jenis glider yang terdiri daripada tujuan tertentu aktiviti. glider
jarak jauh adalah merujuk kepada glider yang boleh meluncur dengan pelbagai dan masa.
Kesan mempunyai glider dalam industri terlalu dapat yang meluncur pesawat dalam keadaan
kecemasan. buaian akan melalui fasa reka bentuk yang terdiri daripada reka bentuk awal dan
reka bentuk terakhir sebelum menjalani proses fabrikasi. Proses pembuatan buaian
menggunakan kayu balsa sebagai bahan utama untuk sayap dan bahagian ekor di samping
bahan-bahan komposit digunakan untuk fiuslaj dan lampiran di antara sayap dan badan
pesawat. Tujuan lampiran adalah untuk melampirkan jenis sayap pada badan pesawat. Logik
lampiran adalah buaian telah membina dengan tiga sayap yang berbeza untuk menentukan
prestasi buaian dari segi julat manakala sebahagian yang lain adalah tetap. Model ujian
diadakan di lokasi yang berbeza seperti ujian lapangan dan ujian peringkat mana keputusan
ujian keluar dengan ujian peringkat adalah yang tertinggi dengan lingkungan 57.4 meter di
15.76 kedua Tempoh luncuran. Keputusan keseluruhan menyatakan bahawa sayap dihedral
adalah sayap prestasi yang terbaik diikuti dengan sayap tirus dan lurus. Sebabnya ialah sayap
dihedral mengembalikan sayap ke tahap apabila terdapat gangguan. Hasilnya mendapatkan
daripada teknik yang digunakan pada glider adalah rekod, dibandingkan dan dianalisis dalam
kajian semasa.
_______________________________________________________________________________________________________
Glider is a vehicle that operates with no power supply and unmanned operating system. There
are many types of glider that consist of the certain purpose of activities. Long range glider is
referring to a glider that can be glide with a range and time. The impact of having a glider in
the industry is too able an aircraft glide in emergency condition. The glider are going through
design phase which consists of preliminary design and final design before undergo
fabrication process. The fabrication process of the glider is using the balsa wood as the main
materials for the wing and tail part besides the composite materials is used for the fuselage
and the attachment between the wing and the fuselage. The purpose of the attachment is to
attach the different types of the wing on the fuselage. The logic of the attachment is the glider
have been construct with three different wings to determine the performance of the glider in
term of the range while the other part are fixed. The test model are held at the different
locations such as field test and stage test which the results of the test come out with the stage
test are the highest with the range of 57.4 metre in 15.76 second of the gliding duration. The
overall results state that the dihedral wing is the best performance wing followed by tapered
and straight wing. The reason is the dihedral wing returns the wing to level when there is
disturbance. The result obtain from the technique applied on the glider are record, compared
and analysed in the current study.